Toronto
Vi ankommer nogenlunde planmæssigt til Lester B. Pearson Airport i Toronto med Air Canada, lidt over kl. 13 lokal tid. Herefter er der knap 2 timer til at nå afgangen til Atlanta. Det virker overkommeligt, men lufthavnen i Toronto er et rodet og uoverskueligt foretagende, hvor man skal igennem noget af et orienteringsløb, inden man slipper ud igen. Kufferten skal hentes ved baggageudleveringen, tollen skal passeres, og papirer med spørgsmål om SARS og hvad man medbringer skal ordnes. Derefter skal kufferten afleveres ved et transportbånd der sender den videre til terminal 2, hvorefter man skal finde shuttlebussen, der kører til terminal 2. Her skal man igennem check-in, hvor vi møder et større udvalg af formularer. Vi prøver at gætte os frem til hvilke der er beregnet på os og udfylder dem efter bedste evne. Damen ved skranken beholder nogle af dem, men det viser sig, at en del af dem først skal afleveres længere fremme til US immigration. Inden man kan stille sig i kø ved US immigration, skal man dog endnu engang hente sin kuffert ved et transportbånd.
Klokken er nu 14:30, hvilket betyder at der kun er en ½ time til afgang. Det virker nærmest umuligt, da vi ser køen til US immigration. Det er måske til at bære, hvis man virkelig vil immigrere, men vi har faktisk bare tænkt os at smide noget hård valuta og forsvinde igen 4 uger senere. Efter et kvarter uden megen bevægelse i køen når vi dog én, der skiller mængden i en hurtig og en langsom kø, efter hvornår man skal videre. Han kan endvidere berolige med, at al trafik er midlertidigt indstillet pga uvejr. Udsigten til at nå flyet til Atlanta er således forbedret en smule, men prøvelserne er absolut ikke overstået endnu. Det viser sig at vi har overset en formular, og vi sendes tilbage for at udfylde den.
Det er imidlertid ikke godt nok endnu, da vi når frem til skranken for anden gang. Den sure bureaukrat opdager at de personlige data kun står 2 (!) steder på formularen. Der er skam også et tredje sted hvor disse formaliteter skal gentages, såh….tilbage igen. I tredje forsøg mangler der kun en enkelt lille ting, som jeg allernådigst får lov til at udfylde på stedet. Morten bliver derimod sendt tilbage, da han ikke kan huske adressen på det sted, vi skal opholde os den første nat. Vi har heldigvis bestilt motellet hjemmefra. At vi absolut ikke aner, hvor vi skal sove de 27 nætter andre er åbenbart ligegyldigt. Den første nats adresse skal være i orden, inklusiv telefonnummer. Nu mangler man så bare tredjegradsforhøret, hvor det gælder om at undertrykke sin lyst til humoristiske svar på, hvad man har tænkt sig at foretage sig i guds eget land, hvad man arbejder med, hvor man skal opholde sig i USA osv. Da bureaukraten ikke direkte kan bevise at man er potentiel samfundsomstyrter, og jeg har undladt at fortælle, at jeg har tænkt mig at tage flyvetimer, får man omsider lov at slippe igennem. Man befinder sig nu teknisk set i USA, på trods af at man stadig opholder på canadisk grund. USA regner ellers ikke sig selv for at være en socialistisk stat, men der er åbenbart visse ting de er fælles om.
Klokken er nu blevet 15:30. Vores fly til Atlanta er udsat til netop dette tidspunkt, men vi skal først have afleveret kufferten og køres ud til gaten. Her er der tilsyneladende ingen der har travlt, og boarding begynder først kl. 16:00. I det hele taget virker det ikke som om Toronto lufthavn har styr på logistikken, men den er knudepunkt for en masse trafik til USA og Canada, så den kan være svær at undgå.
Atlanta
Vel ankommet til Atlanta en time forsinket, går tingene imidlertid anderledes stærkt og ligetil. Heartsfield lufthavnen er én af USA's allertravleste, men meget logisk opbygget. Som et gammelt mundheld siger, "If you are going to hell, you will have to switch in Atlanta". Der kører metrotog ind til hovedbygningen, hvor man uden problemer finder sin kuffert og går de få skridt over til Nationals biludlejning. Bilen er bestilt hjemmefra, og her kan det godt betale sig at undersøge priserne. De skifter næsten fra dag til dag, og for at gøre tingene endnu mere komplicerede er der et hav af rabataftaler. Vi finder ud af, at der er 20 % rabat hvis man bruger sit VISA kort til betalingen. Dermed bliver National rent-a-car den billigste løsning. Efter at papirerne er skrevet køres man over til en stor parkeringsplads, hvor vi bydes velkommen af en mand der peger nonchalent over på området med Full-size cars og siger "pick whatever you like".
Valget er dog ikke så svært endda. De fleste af dem er Buick Centurys, så vi beslutter os for at tage en hvid (det bliver rigtigt varmt ude vestpå!). Vi finder én med Illinois-plader, da Morten ved at Blues Brothers kørte rundt med Illinois-plader. En tur som denne kalder ligefrem på alt det mytologiske stof, så dette er ingen dårlig start. Den har kørt 14000 miles og ser ikke ud til at få problemer med at køre 8000 ekstra. Alt er naturligvis automatisk i sådan en amerikaner-slæde og Buick'en er behørigt udstyret med en stor tørstig 6-cylindret motor med 175 hestekræfter.
|
|
Det er dog langtfra nogen racerbil. Man mangler aldrig kræfter, når der skal accelereres, men bilen er helt klart bygget til at cruise adstadigt ud ad Highwayen. Affjedringen er blød, og styringen er ikke særligt præcis. Det betyder dog ikke det store for os, da vi i det store og hele holder os inden for fartgrænserne, og egentlig interesserer os mere for landskabet end for bilen. På en tur som denne lærer man hurtigt at sætte pris på automatgear, cruise-control og aircondition. Det er tankevækkende, hvad den slags gør ved ens kørestil, der bliver meget mere tilbagelænet og overbærende. De fleste andre kører rundt med lignede udstyr deres biler, så måske er det derfor der ikke er nær så mange "idioter", som i den danske trafik. Det bliver simpelthen naturligt at tage den med ro og give plads. OK, der er en del der kører stærkere end de tilladte 55-75 miles, men de dytter aldrig eller forsøger at presse én af banen.
Vi kører fra lufthavnen i den sydlige del af Atlanta til vores bestilte motel i en østlig forstad, med dén fornemmelse af frihed man får, når man ved at vejene venter og at man selv bestemmer retningen og tempoet ud i det store ukendte land. Der sker ikke rigtigt noget herude i Atlanta East, men de fleste billige moteller ligger uden for byen langs indfaldsvejene. Det fælles indtryk af den slags steder, er et sammensurium af tankstationer, kæderestauranter, moteller, private huse og forskellige former for industri. Og ikke mindst - et absolut fravær af byplanlægning. Det hele starter åbenbart med en vej, hvorefter alt det andet skyder op som paddehatte. Et fænomen der går igen næsten alle steder i det sydlige USA (og sikkert også de fleste steder nordpå). Knights Inn er et typisk motelbyggeri, der ser ud som om det er klasket op på halvanden formiddag. Værelset er stort med 2 brede senge, 2 stole, et bord, badeværelse, en lav kommode med et TV ovenpå og ellers ingen videre dikkedarer. Efterhånden som dagene går, begynder man ligefrem at føle sig hjemme, når man kommer til endnu et motel, der er skåret efter samme læst. Ikke mindst fordi sengetæpperne altid har den samme grimme mønster. Kun de cirka 3 forskellige farvekombinationer, synes at være det eneste mulige valg.
|
Knights Inn Motel
|
Mørket har efterhånden sænket sig over Atlanta og trætheden er ved at melde sig, men klokken er også over 02:00 dansk tid. Da vi vil køre ud for at finde noget at spise, antastes vi af en lettere falmet kvinde, der spørger os om hvor hun er, og hvordan hun finder tilbage til byen. Det er par timer siden vi landede i Atlanta, så vi er nok ikke de rette at spørge. Vi kan dog godt fortælle hvad vejen hedder og at den ligger i forstaden Tucker. Det siger hende til vores lettere overraskelse ikke rigtigt noget. Hun fortæller imidlertid at hun har en del penge på sig, men at hun ikke kan skaffe en taxa, og spørger så om vi kan køre hende hjem, hvis hun betaler for det. Som historien udvikler sig, viser det sig at hun er kørt med to mænd til dette afsidesliggende sted, og nu har de ikke den fjerneste lyst til at hjælpe hende derfra igen. Formålet med hendes besøg ligger vist ikke mange gæt væk. Vi har heller ikke megen lyst til at hjælpe faldne kvinder op af rendestenen, og da slet ikke nu. Vi fortæller derfor - stort set i overensstemmelse med sandheden - at vi lige er kommet og ikke kender byen. Vi er dog så hjælpsomme, at vi udpeger den rigtige retning ind til byen. Hvis hun går nu, kan hun sikkert godt nå at være hjemme inden i morgen.
Vi finder en kineserrestaurant i nærheden, hvor maden både er kinesisk og god, men hvor portionsstørrelserne klart viser at vi befinder os i USA. Man begynder hurtigt at forstå, hvorfor der er så mange amerikanere der ligner strandede blåhvaler. TV-reklamerne beskæftiger sig meget med, hvordan man kan tabe sig på forskellige letkøbte måder eller hvordan man slipper af med det mavesyreproblem, der tilsyneladende plager mindst hver anden amerikaner. Derimod er det
simpelthen ikke faldet nogen ind endnu, at man også kunne overveje at spise lidt mindre ad gangen. Eller drikke mindre sodavand. Den rare kineser fylder det store glas op, indtil man opgiver at drikke mere, og sådan viser det at være de fleste steder.
|
Atlanta East Knights Inn - 39 $
|
|